Kola jsou jednou z nejdůležitějších částí auta, a to jak z hlediska jízdních vlastností, tak i dotváří celkový vzhled vozu.
Hlavní slovo při výběru má tzv. Technický průkaz vozidla, kde je uvedeno, jaké rozměry ráfků a pneumatik jsou povoleny, popřípadě si můžete nechat zapsat i alternativy. U toho se přihlíží k typu vozu, sportovní auta mají kola velká s nízkými pneumatikami, terénní se pyšní velkými koly i pneu, a pro městská či rodinná auta se hodí menší kola se střední výškou gum. Čím jsou ráfky větší, tím jsou pneumatiky nižší a tím méně pohodlné na silnicích. Důležité je, aby měla kola homologaci, to poznáte podle vyražené homologační značky.
Dalším parametrem je použitý materiál:
– Hliník. Vzhledově žádanější, ale i cenově dražší ALU ráfky jsou náchylnější na odřeniny, které se objeví po neopatrném parkování u obrubníků, nebo po jízdě na děravé vozovce. Vyrábí se v mnoha tvarových variacích, a kromě nejčastější stříbrné a černé, i v několika nadčasových barvách. Občas převyšují cenu vozidla.
– Ocel. Plechová kola vydrží více, ale časem je na nich vidět rez, koroze se objeví hlavně po zimním období. „Maskovat“ se dají plastovými poklicemi, které imitují vzhled kol hliníkových a cenově se pohybují v řádech stokorun.
Díky solení silnic korodují i kola litá hliníková, a proto se v zimním období používají méně. Mnoho motoristů má sady dvě, kdy na zimu dává plechové, u kterých škody nejsou tak vysoké. Ten, kdo nemá možnost uskladnění druhé sady doma, ten si může zaplatit za úschovnu, nebo pouze přezouvat pneu, a dokonce ani to ne, existují totiž celoroční.
Aby se snížila možnost odcizení kol, mají disky většinou bezpečnostní šrouby. Počet šroubů je také důležitým parametrem při výběru.
Pokud se hliníkový ráfek poškodí, není důvod k jeho výměně, ale je možné ho nechat opravit, a to nejen drobné oděrky, ale i když kousek chybí. Renovace je druh opravy, kdy se celý disk odlakuje, opraví a znovu nalakuje dle přání zákazníka. Samozřejmostí je pravidelná péče o oba typy, nejlépe pravidelnou impregnací, a v zimě kdy jsou teploty nad nulou pomůže častější mytí od soli.