Když se na danou situaci podíváme z globálního hlediska, pak nařízené zavření restaurací a obchodů má poměrně malé účinky. Zejména pro zákazníky, kteří se stihli zásobit kupříkladu elektronikou, jídlem, drogerií, oblečením a spoustou dalšího.
Ovšem to je jen pohled ze strany rozsáhlé veřejnosti. Důležité je ale napsat i druhý pohled. Pohled ze strany dotyčných obchodníků a restauratérů, jelikož je naprosto odlišný od vnímání veřejnosti.
Každý den z uzavření daného podniku znamená pro majitele obrovské ztráty. Zejména restaurace to pocítí. Majitelé jsou převážně soukromníci, kteří stále musí platit. Dodavatelům za objednané zboží, které i tak musí převzít, i když pro něj nemají odbyt. Zaměstnancům, které nemohou přeci nechat bez finančních prostředků. Energetické společnosti také vyžadují měsíční platby. Nemluvě o tom, že prostory pro podnikání nebývají majetkem těchto podnikatelů a obchodníků. Nájem je tedy další položkou, kterou musí platit, i když oni vlastní příjmy nemají. Každým dnem uzavření podniku jejich dluhy narůstají. Pokud nemají vytvořené dostatečné finanční rezervy, jsou dopady pro podnikatele v těchto oblastech skoro fatální.
To, že daná situace má velký vliv na životy malých podnikatelů, neznamená, že i velké podniky se nedostávají do problémů. Po uzavření i oni musí stále platit svým zaměstnancům určitou část mzdy. Pokud výroba a tím i prodej stojí, firma musí sáhnout do rezerv, které ale také nejsou nekonečné.
Jak zmírnit dopady?
Již na začátku karantény jsme si mohli povšimnout, jak jsou malé podniky a zejména restaurace vynalézavé. Zaznamenán byl nárůst vzniku e-shopů různých obchodů a prodej nyní probíhá přes ně. Následuje rozvoz buď přímo obchodníkem či zásilkovou službou.
Restaurace zase většinou po nařízení uzavřít provozovnu zavedly okénkový prodej či rozvoz jídel v dané oblasti. V reálu to mnohdy vypadá tak, že restaurace do dveří přistaví stůl. Zákazník si jídlo objedná telefonicky na určitou dobu. V daný čas se dostaví k připravenému stolku a zabalené jídlo si převezme a zaplatí. Mnoho restaurací též objednaná jídla rozváží. Tímto se dopad karantény zmírnil. Minimálně v té oblasti, že restaurace nemusí vyhodit nakoupené suroviny.
Vlna solidarity
Mezi občany se zvedla též velká vlna solidarity. Mnozí lidé pro podporu restaurací a drobných obchodníků dělají to, co nikdy neudělali. Objednávají si jídla, věci z internetových maloobchodů, ač to běžně nemívají ve zvyku. Též byla zaznamenána iniciativa, která se snaží přesvědčit občany, aby po ukončení těchto opatření nakupovali právě české produkty a podporovali malé obchodníky.
Skutečné dopady se však dozvíme až na konci karantény a všech omezení. Zda pro někoho budou skutečně likvidační či se dokázali nařízením postižení obchodníci a podnikatelé vypořádat, to se dozvíme až několik týdnů po ukončení karantény.